Niet Key Lime Pie, maar KitKat, zo gaat de nieuwe Android-versie heten. Dit nieuws bereikte ons afgelopen dinsdag en sindsdien is er veel media-aandacht geweest.
Zo was er een video online geplaatst van de onthulling van het KitKat-standbeeld in de Google tuin, waarin, vermoedelijk per ongeluk, de 'Nexus 5' te zien is. Google verwijderde de video weer nadat het iemand was opgevallen, dus dat verhaal krijgt nog wel een staartje. Daarnaast zijn er blijkbaar mensen die het erg vinden dat Google Android-versies vernoemt naar cakejes en snoep.
Natuurlijk, de 'onthulling' van een nieuwe Android-versie is altijd nieuws, maar nu is het nog iets bijzonderder, omdat het de eerste keer is dat Google zijn besturingssysteem vernoemt naar een merk. Nestle, eigenaar van de naam KitKat, zag de deal vrijwel meteen zitten toen Google contact zocht. Het aparte aan het hele verhaal is dat Google niet betaald heeft voor de rechten om de naam te gebruiken. Eerlijk gezegd, ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik de baas van Nestle was: je bindt je naam aan 's werelds meestgebruikte mobiel OS.
Andersom hoefde Nestle ook niks aan Google te betalen. Wel komt er in een groot aantal landen de Android-mascotte op de KitKat verpakkingen te staan. In die verpakkingen zitten kaartjes, à la Willy Wonka, met codes waarmee je mogelijk een Nexus 7 of Play Store tegoed kan winnen. En als je heel veel geluk hebt zelfs een echte Android-KitKatreep.
Het lijkt me dat de deal het meest zal opleveren voor Nestle. Al betekenen die speciale verpakkingen wel dat Android nu in bijna elke winkel te vinden is. Toch is het niet echt iets dat bij Google past. Android is heel belangrijk voor Google en het voelt een beetje alsof het deels uit handen wordt gegeven. Aan de andere kant, Google verdient altijd al geld door middel van advertenties en dit is gewoon een hele grote. Je hebt ook altijd mensen die vraagtekens zetten bij Nestle; het bedrijf schijnt namelijk niet altijd even eerlijk te zijn geweest tegenover bijvoorbeeld Afrikaanse boeren. Maar goed, ik denk dat elk bedrijf dat uit is op winst dat op de meest makkelijke manier probeert te doen. Zo gaat dat al jaren. Een verschil met vroeger is dat we nu mensenrechten hebben en dat we nu willen weten waar onze producten vandaan komen en door wie en in welke omstandigheden ze zijn gemaakt. De chocolade branche is op dat gebied juist vooruitstrevend met iets als Fair Trade.
Verder begrijp ik de reden die Google noemt ook wel: velen, waaronder ik, hebben geen idee hoe Key Lime Pie smaakt. Bijna iedereen kent KitKat (en de slogan) en ik wil best geloven dat er geen geld gepaard gaat met deze deal en dat beide bedrijven het inderdaad een eer vinden om met elkaar samen te werken.
Zo, dan nu een pauze. En een KitKat natuurlijk...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten