Zoeken in deze blog

vrijdag 13 september 2013

Waarom Hugo Barra naar Xiaomi vertrok...

Eind vorige maand maakte Hugo Barra bekend dat hij Google zou gaan verlaten. Inmiddels twee weken verder heeft Barra een interview gegeven aan All Things D waarin hij verteld waarom hij naar Xiaomi is vertrokken.


Hugo Barra werkt nu voor een bedrijf dat door voormalige 'Googlers' is opgericht. Barra kende Bin Lin, CEO van Xiaomi, al toen ze samen bij Google werkten. Toen Barra bij de Android-divisie terecht kwam, vond hij dat wat Xiamoi deed interessant en die interesse groeide alleen nog maar toen Matias Duarte, vormgever van Android, hem vertelde dat hij dacht dat Xiaomi geweldig werk leverde met de Android smartphones.

Gesprekken tussen hem en Xiaomi waren al een jaar gaande. Xiaomi vroeg hem hoe hij dacht dat het bedrijf zou moeten uitbreiden naar markten elders dan China en die vraag transformeerde in "Waarom kom je ons niet helpen?".  Barra wilde graag bij Xiamoi werken omdat hij het gevoel had dat Google, hij en Xiaomi hetzelfde DNA hadden. Google zou natuurlijk een belangrijk persoon verliezen, maar wel aan een 'vriend', dus misschien dat het dan niet zo erg zou zijn. Daarnaast zou het misschien niet verkeerd uitkomen om een insider in China te hebben, waar Xiaomi een grote partij is. 


Lin Bin, Vic Gundotra and Hugo Barra in China several years ago.
Van links naar rechts: Bin Lin, Vic Gundotra en Hugo Barra - enkele jaren geleden

In theorie lijkt de strategie van Xiaomi veel op dat wat Google doet met de Nexus apparaten: high-end hardware voor een prijs vergelijkbaar met die van low-end. Volgens Barra kent het bedrijf een soort 'triatlon' strategie, waarbij de nadruk ligt op software, hardware en diensten. Het bedrijf werkt met kleine teams en gaat voor snel resultaat, bijna vergelijkbaar met kungfu, waarbij "het allemaal draait om snelheid".

Vorig jaar verkocht het 'Apple van China' zeven miljoen telefoons en verwacht wordt dat het er dit jaar 20 miljoen zullen zijn. Het bedrijf biedt dus duidelijk iets aan consumenten dat je nergens anders vindt. Dit doet men voor een groot gedeelte door goed naar de klanten te luisteren en op feedback te reageren.



“The aspiration for the founders is that Xiaomi will become a global company that happens to be in China."

Barra denkt dat het goed is voor Xiaomi om eerst naar snel ontwikkelende markten te kijken, aangezien daar dat gedaan kan worden wat in China tot succes heeft geleid. Maar ook "trendsettende markten" zoals Europa en de VS zijn doelen voor Xiaomi.

Wie weet is Xiaomi over een paar jaar wereldwijd bekend, maar er is nog een lange weg te gaan. En dat weet Barra ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten