Zoeken in deze blog

zaterdag 16 november 2013

One man army (met een tank)

Niet iedereen is fan van het nieuwe reactiesysteem op YouTube, maar wat doe je er tegen? Een  one man army lijkt het antwoord...

Persoonlijk heb ik weinig problemen met het nieuwe reactiesysteem dat Google onlangs introduceerde. Integendeel, ik vind het beter dan de vorige – in veel opzichten althans – Google+ gebruikte ik al sinds dat het uitkwam, dus dat je zo'n account nodig hebt, is voor mij geen probleem. Toch kan ik me wel voorstellen dat mensen het niet leuk vinden om perse een account te maken voor een dienst die ze nooit zullen gaan gebruiken.

Maar de community is ook de reden voor het nieuwe systeem; comments op YouTube video's behoorden altijd tot de meest racistische en domste van heel de cyberspace. Het maakt immers niks uit dat LordVoldemort4257 iemand de huid vol scheldt, niemand weet wie daadwerkelijk die reactie heeft getikt. Doordat gebruikers nu onder hun "echte" naam moeten reageren, hoopt Google dat mensen nettere reacties zullen plaatsen, al zal men het ook niet erg vinden om meer Google+ gebruikers te krijgen.

Werkt het ook? Die vraag is nu nog moeilijk te beantwoorden. Mensen lijken nu vooral misbruik te maken van de rijkere opmaak-mogelijkheden die het Google+ systeem heeft. Het bekendste voorbeeld is ene Bob die in allerlei vormen voorbij komt. In de meestgebruikte reactie zien we Bob met een tank:

  
Washington Post
Wordt Google bang van Bob en z'n tank? Ik denk het niet. Het systeem is dan ook in ieder geval uitgebreider geworden. En daarnaast gaan mensen echt niet overlopen naar Vimeo of Dailymotion. Uiteindelijk zal er wellicht een clash komen tussen aanhangers en tegenstanders van Bob. En Google? Google is ondertussen bezig met zaken als overheidsverzoeken en de person finder voor op de Filipijnen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten