Zoeken in deze blog

vrijdag 12 april 2013

[Blog] Facebook Home - Oost west, thuis best?

Facebook hoopt met Home een prominente rol op je smartphone in te nemen. Sterker nog, je kan je telefoon omtoveren in een Facebook phone. Maar voor wie is de launcher die draait om mensen nu eigenlijk bedoelt?


Ik vraag me af of er mensen zijn die hun vrienden zó erg stalken dat ze gelijk willen zien wat ze doen als ze hun telefoon aanzetten. Want eerlijk is eerlijk, de standaard Facebook app volstaat voor de meesten. Je levert ook een aantal dingen qua functionaliteit in als je besluit afstand van je standaard launcher te doen. Zo kent Facebook Home bijvoorbeeld geen widgets of mappen. Ook doe ik niet zo gek veel met Facebook. Misschien omdat ik het concept niet helemaal snap of omdat mijn vrienden ook niet super actief zijn.

Daarnaast lukt het mij om een of andere reden niet om Facebook te vertrouwen als het gaat om privacy. Google weet ook veel van me, misschien nog wel meer dan ikzelf, maar ik gebruik Google-diensten dan ook dagelijks en voegen veel toe aan functionaliteit. Misschien komt het ook wel omdat die diensten niet vol staan met reclames. Op Facebook zal ik ongetwijfeld gebruikt worden in aanbevelingen van een of ander spelletje of dienst, hoewel ik wel probeer zoveel mogelijk dingen op 'alleen mij' te zetten, waardoor ik anderen niet hoef lastig te vallen met een berichtje als ik weer een of ander nieuw liedje beluisterd heb.

Blijkbaar hebben meer mensen geen zin in Home, zo blijkt wel uit de reviews op de Play Store pagina. Veel mensen schrijven "I spend quite a bit of time on Facebook but I don't want it to take over my phone" of iets in die trant. Daarnaast geven mensen aan dat de toevoeging van Chat Heads in de bestaande Messenger app de reden om FB Home te gebruiken heeft weggenomen.

Het lijkt erop dat Facebook Home maar voor een klein aantal mensen geschikt is. Ik vraag me dan ook af of de speciale Home telefoons, zoals de HTC First, wel toekomst hebben. Maar wie weet zijn er wel mensen die geen minuut zonder hun vrienden kunnen en verder niks om de missende Android functies geven. Weet wel dat Zuckerberg wellicht meekijkt...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten